sobota 15. marca 2008

„Mám jizvu na rtu“

Milý môj denníček, ak by nám svet nepriniesol vynález menom internet, písal by som tieto riadky asi na papier, čo by bolo omnoho intímnejšie a po určitom čase by to mohlo mať nebodaj nejakú reálnu hodnotu. Exhibicionistická časť môjho ja by ale zostala v kúte a preto venujem tieto riadky práve jej.
Je noc zo stredy na štvrtok a na mňa po čase opäť raz doľahla melanchólia z čias jemne minulých. Úplnou náhodou som sa dostal k fotkám a videám na DVDčku, ktoré vznikali počas rokov, keď som navštevoval strednú školu. Ani neviem ako a kde začať. Kedykoľvek vidím fotky našej BéGečky a ľudí okolo nej, doľahnú na mňa pocity, ktoré viem len ťažko opísať. Iba necelé dva roky po tom, čo som navždy opustil brány gymnázia na ulici s číslom 26 zisťujem, aká skrytá krása driemala v dňoch, keď bola svet gombička a našou najväčšou starosťou bola písomka z matiky.
Spomínam na časy, keď sa nám rok čo rok menili triedne profesorky, na učiteľov, ktorých kvalita sa vyrovnala kvalite vyprážaného syra v školskej jedálni alebo na lavicu predo mnou i za mnou, ktorej obyvatelia mi robili spoločnosť celé tie štyri nezabudnuteľné roky. S úsmevom na perách hľadím na fotky zo školských výletov, z akcii u našej večne neprítomnej spolužiačky, z prázdninových chatovačiek, či piatkových diskoték, ktoré neraz začali na lavičke pri požiarnikoch. Z nostalgiou si predstavujem dni, ktoré nám už zákerný strýko čas nikdy nevráti.
Byť slobodný je synonymom mladosti. Práve v rokoch s koncovkou –nácť je život definovaný láskou, nenávisťou, šťastím i utrpením, ktoré sú aj vo mne navždy hlboko zapísané. Už nikdy nebudem konfrontovaný s prvým jointom, prvou opicou, sexuálnymi dobrodružstvami o ktorých sa nehovorí, návrhom na dvojku zo správania ani citmi, ktoré sa u nás „dospelých“ už akosi nenosia.
Mladosť, nie môjmu exhibicionizmu, ale tebe ja venujem tieto riadky. Vzdávam ti hold za tvoju krásu, nevinnosť a jedinečnosť. Skladám klobúk dole predtým aká vieš byť po rokoch krutá. Najmä po rokoch, keď sa namiesto stredoškolského vysvedčenia dostavia len spomienky. A čiara života je už z polovice naplnená, mladosť nenávratne preč v školskej lavici mojej triedy na druhom poschodí. Blízko a predsa tak ďaleko. Pár metrov od raja.

1 komentár:

Anonymný povedal(a)...

Jeremy, při četbě Tvého nostalgického textu jsem se taky vrátil o mnoho let nazpět do doby, kdy radost ani smutek nekončily tak lehce jako dnes. Opravdu moc hezky napsané. Tvé pocity jsou velmi autentické a stesk po mládí tak opravdový, že musím říct: to nepsala ruka. To samo srdce psalo ... Piš dál. Má to smysl.

tomas.richtar@google.com